Ryhmäliikuntaohjaajat on erityistä kansaa. He ovat todella motivoituneita tekemään työnsä hyvin. Ei ole väliä, onko ohjaajalla 1 vai 15 tuntia viikossa, hän haluaa aina antaa parastaan. En tunne ketään ohjaajaa, joka ohjaisi tunteja vasten tahtoaan, tai siksi että se on “vain työtä”. Jokaisella on intohimo ohjaamista, liikkumista ja ihmisten kanssa työskentelyä kohtaan.

Yllä oleva teksti lainattu  blogista, liittyen ryhmäliikunnanohjaajien alipalautumiseen. Sen pääset halutessasi lukemaan täältä.

Allekirjoitan tämän täysin. Jokaisella tunnilla haluan antaa itsestäni kaiken, niin henkisesti kuin fyysisesti. Tämän vuoksi ryhmäliikuntatuntien ohjaaminen on henkisesti ja fyysisesti kovaa puuhaa. Olen ohjannut ryhmäliikuntaa päätoimisesti nyt 2,5 vuotta siten, että viikottainen ohjausmäärä on ollut 5-12h. Näistä aina vähintään 50% on ollut kovia tunteja fyysisesti itselleni. Ohjatessa syke vaihtelee itselläni välillä 120-195. Yhden tunnin aikana kuluttamat kalorit voi helposti olla 600kcal.

Jotta pystyn olemaan paras versio itsestäni joka päivä, jotta pystyn antamaan tunneilla itsestäni kaiken, minun on täytynyt kompromisseja. Jotta pystyn olemaan esimerkillinen liikunnanohjaaja, ja yrittäjä, tulee minun pitää koko ajan huolta siitä, että olen hyvässä kunnossa, niin henkisesti kuin fyysisesti. Tasapainoinen mieli ja keho on kaiken perusta.

 

Kuinka palautuminen käytännössä onnistuu?

Alla listattuna 5 asiaa jotka auttavat minua olemaan hyvä minä. Nämä mahdollistavat palautumiseni ja tasapainoisen elämän.

 

  1. Syön paljon

Ja välillä jopa kaiken mahdollisen. Viime viikonloppuna tankkasin anopin 60v syntymäpäivillä ruokien lisäksi 8 lautasellista voileipäkakkua (6 lauantaina ja 2 sunnuntaina). Tästä täytyy kyllä sanoa, että siitä ei tullut kyllä hyvä olo! Pointtina, tässä työssä ei voi pelätä kaloreita!

Arkena pyrin syömään 4-5 kertaa päivässä. Kaloreissa aktiivisimpina viikkoina syön 2500-3000kcal/päivä. Runsas aamupala, iso lounas, välipala, iso päivällinen ja iltapala. Ateriani ovat tavallista kotiruokaa, ilman överi kermakastikkeita. Syön leipää, enkä välttele hiilihydraatteja. Koitan muistaa juoda myös vettä välillä kahvin ohella.

 

  1. Nukun paljon

Tiedän että tämä ei ole todellakaan kaikille mahdollista. Olen onnekas monessa asiassa nukkumisen suhteen. Ensinnäkin minulla on valtavan hyvät unenlahjat. Olin sitten kuinka stressaantunut tai iloinen, surullinen, nukahdan aina lähestulkoon pelkästä nukkumisen ajatuksesta. Minulle ei ole väliä mitä syön tai juon ennen nukkumaanmenoa, uni tulee silti. Toki esim. kofeiinin nauttiminen myöhään viivästyttää unenaikaista palautumista, mutta itse nukahtamiseen se ei minulla vaikuta.

Lisäksi minulla ei ole lapsia, koirani on aikuinen ja kykenevä pidättämään halutessaan vaikka vuorokauden. Ryhmäliikunnan ohjaaminen on iltapainotteista, mikä sopii minun luontevalle rytmille. En ole parhaimmillani aamulla!

Unta minulle tulee 8-11h / yö. Tiedän, se on paljon, mutta aktiivinen elämä, työ ja yrittäjyyden tuoma stressi ottavat veronsa.

 

  1. Asun maalla

Joskus sitä on olevinaan liiankin tärkeänä oman yrityksen kehittämisessä ja suunnittelemisessa. Muutin vuoden alusta Uuraisille, joten nyt minulla on 45km suuntaansa, jotta pääsen työpaikalle. Saatan joutua pitämään jopa 2 vapaapäivää etten käy salillani. Ja tiedätte sen paremmin kuin minä, se tekee gutaa! Kaikki näyttää niin paljon paremmalta kun ottaa päivän tai kaksi etäisyyttä.

 

  1. Omat treenitavoitteet

Rakastan ryhmäliikuntaa. Olen parhaimmillani kovasykkeisten ja tehokkaiden tuntien puikoissa. Olen vuosien varrella huomannut sen, että olen ohjatessa silloin parhaimmillani kun minulla on jokin treenillinen tavoite, jota kohti aktiivisesti treenaan itse. Jos omista treeneistäni puuttuu ns. punainen lanka, en koe silloin ympäri ämpäri hyppimistä merkitykselliseksi.

 

 

ONHAN SINULLA TREENEISSÄSI PUNAINEN LANKA?

Meidän kaikkien tulisi tietää miksi treenaamme. Eri asiat motivoivat eri ihmisiä. Voimalalla treenataan hyvää oloa ja parempaa suorituskykyä. Se joka kuitenkin sanoo, ettei ulkonäkö ja ns. hyvä vartalo kiinnosta pätkääkään, valehtelee. En tiedä ketään jota ei olisi miellyttänyt se hetki, kun treenin ja ruokavalion vaikutuksen huomaa positiivisella tavalla peilistä. Sama pätee myös päinvastoin. Jos ei ole treenannut kuukausiin, jopa vuosiin ja suusta menee alas ihan mitä sattuu, ei sitä kovin herkästi ole silloin omaan itseensä tyytyväinen.

Se joka kuitenkin sanoo, ettei ulkonäkö ja ns. hyvä vartalo kiinnosta pätkääkään, valehtelee.

Mikä minua motivoi treenaamaan?

Itselleni ulkonäkö ei ole treenaamisen syy, eikä se toimi minulle motivaattorina kuin silloin tällöin satunnaisesti. Minua motivoi näyttäminen itselle ja muille että pystyn johonkin. Minua motivoi tietyllä tapaa kilpailu itseni ja esikuvieni kanssa. Minulle on tärkeää, että minulla on idoleita, joita katson urheilussa ylöspäin. Ne motivoivat minua parempiin suorituksiin. Omia tavoitteita kohti treenatessa tulee sitten niitä miellyttäviä sivuvaikutuksia, kyllä, todellakin nautin siitä, että selkä on leventynyt ja takaolkapäät pyöristyneet! On ihana katsoa silloin itseä peilistä.

Tällä hetkellä treenaan kohti pitkäaikaista tavoitettani, 15 leuanvetoa. Lisäksi treenaan Sulkavan soutuun, jonne muuten meiltä Voimalalta lähtee joukkue!  14 soutajaa tarvitaan mukaan, vielä olisi vapaita paikkoja airon varteen jäljellä. Minulta voit kysyä lisää laittamalla viestiä yhteys@voimalavki.fi

 

  1. Läheiset

Puoliso, Perhe, Ystävät, Koira, Tuttavat … Nämä auttavat päästämään ajatukset irti töistä ja kovasta vauhdista. Kun nauttii työstään niin paljon kuin minä, on joskus helppoa, ihan huomaamattaan mennä tovi eteenpäin niin hurjaa vauhtia ettei sitä itse huomaa. Tässä vaiheessa rakkaat läheiset onneksi huomaavat ja muistuttavat siitä.

 

Paljon voimaa tulevaan viikkoosi! Muistetaan levätä, treenataan fiksusti ja syödään terveellisesti ja hyvin. Ps. en suosittele kakkuövereitä!

 

<3 Nina