Tämä vuosi on ollut omiaan uusien treenihaasteiden ja erilaisten tavoitteiden havittelemiseen. Erityisesti voimatasojen nostaminen on syksyn aikana muodostunut tämän hetken ykköstavoitteeksi. Nyt on reilu pari kuukautta treenejä Voimalalla takana, joten Nina järjesti minulle hyvän kuntotestin, jossa testattiin lähtötason tuloksiani takakyykyssä, penkissä ja mavessa.

Vasta crosstraining workshopin myötä olen tutustunut näihin moninivelliikkeisiin ja workshopin käymisestä on nyt noin 1,5 kuukautta. Kyseisten liikkeiden treenaus on workshopin ja kuntotestin välissä ollut satunnaista ja eniten näistä olen keskittynyt maastavetoihin. Lähtötasotesteissä lähdimme nyt alkuun tavoittelemaan kyykyssä ja penkissä 5 maksimeja ja maastavedossa 3 maksimeja.

Ja miltä tämän hetken tulokset näyttivät?

Kyykky 5x55kg 1RM 65kg
Penkki 2x30kg 1RM 31kg
Mave 2x75kg 1RM 79kg

Penkkituloksen osasin suurinpiirtein arvioida, mavetuloksen treenaamisten perusteella suunnilleen tiesinkin mutta kyykkytulokseni tuli täysin yllätyksenä, sillä olen tehnyt sitä sarjana maksimissaan vain noin 30kg painoilla. Täysin tietämättöminä lähtötasostani kyytiin saikin latoa huvittavan monta levypainoa ja tehdä useamman sarjan alle, ennenkuin päästiin lähelle tämän hetken 5 maksimia. 😀

Tämän kuntotestin jälkeen on helppo kartoittaa painoja, joita lähtee treenatessa käyttämään. Tälläinen kuntotestaus on tärkeää, kun haluaa treeneihin tavoitteellisuutta. Varsinkin CT-tunneille tämä antaa pohjaa omasta tasosta ja siten edesauttaa ottamaan tunneista kaikki tehot irti, kun suurinpiirtein tietää millä voimatasolla itse missäkin on.

Muina tavoitteina minulla on edelleenkin muun muassa leuanvedot, joita pyrin ainakin kerran viikossa kuminauhojen avulla harjoittelemaan. Kotiharjoitteluna teen negatiivisia leukoja ja roikunnassa haen vahvaa lapatukea. Tällä hetkellä leukoja ei ilman kuminauhoja mene vielä yhtäkään. Toisena tavoitteenani on kässärit, joissa joskus haluaisin pystyä vapaaseen seisontaan.

Tämän vuoden treenibravuurini on ehdottomasti ollut päälläseisonta, jota aloin loppukeväästä erityisen aktiivisesti harjoittelemaan. Alkusyksystä seisontatyylini oli vakiintunut jo siihen pisteeseen, että saan vakaan seisonnan ympäristössä kuin ympäristössä. Kehonpainoharjoittelu on mielenkiintoista ja alkuhaasteiden jälkeen palkitsevaa. Se harjoittaa tehokkaasti niin voimaa, kehonhallintaa, tasapainoa ja myös liikkuvuutta. Monipuolinen liikkuminen on minulle tärkeää.

Loppuvuodesta olisi tarkoitus ottaa maksimitreenejä taas uudemman kerran. Tavoitteena olisi lähteä nostamaan lähtötason tuloksia 10 kg. Nyt vaan monipuolista treeniä kehiin, jotta loppuvuonna saisi hyviä vertailutuloksia lähtötasoon. 🙂

-Maiju

Vuoden viimeinen Crosstraining ALOITUSworkshop löytyy TÄÄLTÄ