Voimalan tuntiuutuuksista itse olen eniten odottanut kehonpainoharjoittelua, ja tunti on vielä sopivasti sellaiseen aikaan että melkeinpä aina pystyn tunnille osallistumaan! Jatkossa siis lauantain aamupäivät tulen viettämään kehonpainoharjoittelun mielenkiintoisessa maailmassa. Treenin ohjaajana toimii Marko, jonka ohjaustyyli on rauhallinen ja jokaiselle löytyy omantasoinen vaihtoehto harjoitteeseen kuin harjoitteeseen.

Olen Markon pitämällä käsilläseisonta/kehonpainoharjoittelu tunnilla ollut aiemmin, joten osasin hieman aavistaa mitä mahtaa olla luvassa. Treenien aluksi lämmiteltiin huolellisesti koko kroppa vetreäksi. Suurin osa lämmittelyistä oli ”eläimellisiä” harjoitteita, eli pitkin salia mentiin nelivedolla erilaisin tekniikoin. Teimme myös parin kanssa erilaisia harjoituksia, joissa haastettiin tasapainoa ja voimaa.

Ensimmäinen varsinainen kehonpainoliike oli päälläseisonta. Liikkelle lähdettiin erilaisista alkuharjoitteista, missä haettiin pään ja käsien asennot kohdilleen ja otettiin alkutuntumaa jalkojen maasta irroittamiseen. Alkuharjoitteiden lopuksi pääsi myös halutessan varsinaista päälläseisontaa koittamaan. Päälläseisonnan harjoittelu on mukavan haastava projekti ja sen harjoittelua voi helpottaa esimerkiksi seinää taustatukena käyttäen. Seinä tuo treenaamiseen varmuutta, mikäli päälläseisonnasta kaatuminen on pelkona. Pääsimme myös hieman pureutumaan käsilläseisontaan, jota harjoittelimme parin avustuksella.

Päälläseisonta onnistuukin Maijulta jo loistavasti! T: Voimala

Seuraavaksi tunnilla teimme muutamia liikkuvuusharjotteita olkapäille ja selälle. Itselläni liikkuvuus on ollut aina yhtenä vahvuutena. Säännöllisesti venyttelemällä ja harjoittelemalla pyrin sen ominaisuuden itsessäni hyvänä säilyttämään. Ainoa hankaluus liikkuvuudessa on operoitu selkä, joka ei kunnolla taitu. Teen kuitenkin sillon tällöin maltillisia liikkuvuusharjoituksia selällekkin omien rajojen puitteissa. Liikkuvuuden huoltaminen on tärkeää ja siinä säännöllisyys palkitaan.

Kehonpainotreenitunneilla käydään läpi myös niinkin tuttuja asioita kuin punnerrustekniikkaa ja syväkyykkyä. Sainkin uusia oivalluksia punnerruksien treenaamiseen ja etenkin motivaatiota niiden tekemiseen pitämättä polvia maassa. Aina pitää vähän haastaa itseään treeneissä! Syväkyykky on itselleni aina ollut helppo oleskeluasento, joten sinne menemisessä ei ollut vaikeuksia.

Treenien lopuksi teimme kiertoharjoitteluna parin kanssa vuorotellen erilaisia liikepareja muun muassa roikuntaa ja siitä jalkojen nostoja, parikyykkyjä, punnerruksia ja suorin käsin ”dippipitoja”. Treenien jälkeen etenkin olkapäihin ja käsiin jäi kunnon hapotus. Seuraavina päivinä treenit tuntuivat edellämainittujen lisäksi hyvänä poltteena myös selässä ja vatsalihaksissa. Kehonpainoharjoittelu on superhauskaa ja erittäin hyvin yläkroppaa ja keskivartaloa kehittävää treeniä. Tunnille menemistä ei tarvitse jännittää, koska mitään akrobaattitaitoja ei etukäteen tarvitse olla ja kaikilla on kuitenkin sama lähtöpiste harjoittelua aloittaessa ollut. Marko ensimmäisen tunnin aloittikin toteamalla hyvin, että ego kannattaa jättää salin ulkopuolelle ja treeneihin tulla avoimin mielin.

Rohkeasti kaikki vaan tunneille mukaan uutta oppimaan, näihin treeneihin koukuttuu aika helposti. 🙂

T. Maiju