Oletko miettinyt sopiiko Crosstraining sinulle? Entä tiedätkö mitä terveysvaikutuksia ryhmäliikunnalla on?

Ryhmäliikunnan ja Crosstrainingin välillä on eroja treenin tarkoituksen, ryhmäkoon, välineistön ja harjoitustyylin puolesta. Tässä avattuna näitä.

 

Ryhmäliikunta

Ryhmäliikuntatuntien treenit on vaihtelevia, mielekkäitä ja suhteellisen nopeatempoisia. Tuntien perusrakenne pysyy samana kuukauden ajan, jolloin liikkeet käyvät mukavan tutuiksi ja pystymme tekemään niitä aikaisempaa viikkoa tehokkaammin. Välineistö Voimalalla on erittäin runsas ja olemme panostaneet laadukkaisiin tuotteisiin. Jokaiselle tuntilaiselle löytyy omat oikeankokoiset painot myös silloin kun tunti on täyteen varattu.

Tunneilla käytetään verrattaen lyhyitä palautusaikoja ja pieniä kuormia, joten treenit ovat aina turvallisia ja tehokkaita. Meillä Voimalalla ryhmäliikuntatunneilla treenataan aina omaan tahtiin. Meille tärkeintä on, että liikkeet tehdään hallitusti, oikein ja turvallisesti, mutta myös siten että liike tuntuu siellä missä pitää.

Suosimme ryhmäliikuntatunneillamme toiminnallisia liikkeitä, joissa useampi lihasryhmä tekee samanaikaisesti töitä. Toimiva terve keho on harjoittelumme ajattelutavan ydin.

Ryhmäliikuntatunnit on tehty palvelemaan laajaa kävijämäärää ja ne kehittävät etenkin kestovoimaa ja perusvoimaa sekä parantavat hapenottokykyämme. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että tehtävät sarjat sisältävät 12-100 toistoa ja palautusaika on verrattaen lyhyt, 0-60 sekuntia.

Meille tärkeintä on, että liikkeet tehdään hallitusti, oikein ja turvallisesti, mutta myös siten että liike tuntuu siellä missä pitää.

Meillä ryhmäliikunta toteutetaan paikka- tai kiertoharjoitteluna. Nämä ovat toimivia ja erittäin tykättyjä ryhmäliikuntamuotoja. Molemmat tavat mahdollistavat hyvin monentasoisen harjoittelun samalla tunnilla. Tunneillamme ei ole askelsarjoja tai askelkuviota ja tuntimme sopivat niin naisille kuin miehille.

RYHMÄLIIKUNNAN hyödyt

  • Yleisen lihaskunnon parantaminen
  • Yleisen peruskunnon parantaminen
  • Hapenottokyky
  • Ryhti ja lihastasapaino
  • Kiinteytyminen
  • Painonhallinta
  • Tasapaino, kehonhallinta
  • Liikkuvuus
  • Palautuminen ja rentoutuminen
  • Tasapaino
  • Energisempi ja virkeämpi olo
  • Mukaansatempaavaa harjoittelua jonne tulee lähdettyä
  • Sopii niin aloittelijalle kuin kokeneelle konkarille

Osaavat ohjaajamme osaavat haastaa kovakuntoisen ja antaa aloittelijalle vaihtoehdon. Molemmat voivat erittäin hyvin treenata samalla tunnilla.

Crosstraining- Yksilöllistä harjoittelua ryhmässä

Crosstraining tunneilla harjoitellaan 8-15 henkilön pienryhmissä. Jokainen saa yksilöllistä oppia ja palautetta jatkuvasti ja myös erinäiset liikerajoitteet on valmentajan helppo ottaa huomioon kun ryhmäkoko on pieni.

Tunneilla tehtävät liikkeet ovat haastavampia kuin ryhmäliikunnassa ja valmentaja viekin tuntien vaikeustasoa eteenpäin jatkuvasti. CT  VOIMA tunneilla harjoitellaan perusvoima- ja maksimivoima- alueella, jotka kehittävät etenkin lihasmassaa ja voimaa. Välineinä käytämme mm. levytankoja, bokseja, palloja, renkaita, kahvakuulia ja kehonpainoa. Tuntien pääliikkeinä ovat kyykyt, maastavedot, punnerrukset ja leuanvedot.

Aloittaminen

Jotta jokainen CT tuntilainen pääsee aloittamaan samalta viivalta, olemme kehittäneet Crosstraining aloituskurssin, jonka avulla harjoittelun aloittaminen on helppoa ja turvallista. Aloituskurssilla opit kaikkien pääliikkeitten oikeaoppiset suoritustekniikat ja kurssilla testaamme liikkeistä sinulle sopivat kuormat tunteja varten. Palautteita: “Hiton hyvä kurssi.” “Kiitos! Vihdoin osaan tehdä kyykyt siten että ne tuntuu siellä missä pitääkin.”

Harjoittelun punainen lanka

Crosstraining tunneillemme on tehty ohjelmointi, jossa ammattilaiset ovat miettineet valmiiksi sen, että harjoittelet  nousujohteisesti sekä kehittyen. Optimaalinen harjoitustahti on kaksi-kolme voimatreeniä viikkoon. Crosstrainingin kanssa voi erinomaisesti yhdistää myös ryhmäliikuntatunteja.

Harjoittelemme Crosstrainingissa paljon perusvoimaa, joka yhdessä hyvän ruokavalion kanssa kasvattaa lihasmassaasi ja näinollen edistää huimasti terveyttäsi. Tämä voi olla sinulle jopa yllättävää, mutta Crosstraining tunneillamme tempo on huomattavasti ryhmäliikuntatunteja hitaampi! Harjoittelussa edetään verrattaen isoihin kuormiin ja toistoja päivän pääliikkeissä tehdään 4-12 aina kerrallaan. Sarjapalautukset ovat 1-4 minuuttia.

CT VOIMA tunnit sisältävät aina huolellisen alkulämmittelyn, jonka jälkeen rauhallisen voima-osion sekä loppuun nopeamman ns. päivän treenin.

Crosstraining harjoittelun hyödyt

  • lihasmassan hankinta
  • kehonmuokkaus ja kiinteytyminen
  • voiman hankinta
  • leuanveto, punnerrukset, kyykyt ja maastavedot tulevat tutuiksi ja näissä liikkeissä voit mitata omaa kehitystä!
  • lihastasapainon parantaminen
  • liikkuvuuden parantaminen
  • kehität tukilihaksistoa, koordinaatiota ja tasapainoa
  • sopii jo hieman harjoittelutaustaa oleville

Crosstraining harjoittelulla saavutat vahvan kehon!

 

Kumman tunnin valitsen?

Mieti, miksi harjoittelet  ja mitä haluat harjoittelullasi saavuttaa. Kaikilla meillä on omat mieltymyksemme ja erilaiset elämäntilanteet. Nämä muokkaavat harjoittelua. Treenaamisen ei tule aiheuttaa ahdistusta ja stressiä vaan sen pitää olla joustavaa ja mielekästä. Vain tehty harjoitus voi viedä meitä eteenpäin.

TEHTÄVÄ: Mieti omia tavoitteitasi ja etsi sitten kummasta listasta niitä löytyy (ryhmäliikunta- vai crosstraining). Mikäli et oikein osaa sanoa omaa tavoitettasi, sekin on ok! Hyvinvointi ja toimintakyky, parempi liikkuvuus, painonpudotus, kiinteytyminen, lihasmassan hankita, voimantuotto, stressinhallinta ovat esimerkkejä tavoitteista. Sinun oma tavoite muokkaa harjoitushalenteriasi siten että tiedät mitä tunteja sinun kannattaa treeneihisi valita.

Jotta hyvä harjoittelu ei mene hukkaan, tulee meidän saada harjoittelun lisäksi riittävästi oikeanlaista ravintoa ja lepoa. Hyvin stressaantuneena tai väsyneenä (unenpuute) on yleensä parempi valita kalenteristamme kehoa ja mieltä helliviä kehonhuoltotunteja kuten joogaa tai balancea kuin lihaskunto- tai syke tunteja.

MUISTETAAN HARJOITTELUN LISÄKSI HYVÄ RAVINTO JA LEPO NIIN TIE TULOKSIIN ON TAATTU!

Me Voimalalla olemme sinua varten, ja voit meiltä kysyä milloin vaan suosituksia sinulle sopiviin tunteihin. Alla olevalla lomakkeella pääset laittamaan kysymyksiä. Ihanaa viikonloppua jokaiselle!

– Nina, Yrittäjä, Voimala Vaajakoski

Alla olevan lomakkeen kautta voit laittaa kysymyksiä tunteihin liittyen.

12 + 11 =