Esittelyssäni kerroin, kuinka notkea ja elastinen olen. Että kehonhuollosta on pidetty huolta; se on säännöllinen rutiini. Eipä muuten ole ollut! Siitä minulle ovat valmentajat huomautelleet jo niin kauan, kuin treenihistoriaani taakse kelaan.

Kun Voimala avasi ovensa ja tunti tarjonta tuli julki, se ratkaisi ongelman heti. Silloin tarjolla oli Strala Yogaa, Pilatesta, Jomon – Shindo –venyttelyä, jotka koituivat minun ”kohtaloksi” positiivisella tavalla.

Tarjonta on monipuolinen nytkin. Kehonhuoltotunneista voi valita sen itsellensä sopivan, jolla uskollisesti käy tai käydä useammalla tunnilla. Tätä kirjoittaessa valittavissa on muun muassa Yin & Yang Jooga, Liikkuvuus ja kehonhuolto, Voimalabalance, Core + rullaus… Käy tutustumassa ryhmäliikuntakalenteriin nähdäksesi lisää. Mahdollisuus kehonhuoltoon on neljä kertaa viikossa, löydät varmasti sieltä sen sinulle sopivan tavan huoltaa kehoa. Ja mieltä.

Itse olen jäänyt kiinni Yin & Yang joogaan sekä Liikkuvuus ja kehonhuolto tuntiin. Aion kyllä tunkea itseni myös Voimalabalance tunnille, jonne toivotan itseni tervetulleeksi jo nyt.

Miksi kehonhuolto on tärkeää? Siinä vasta kysymys.

Saamieni tietojen mukaan, joita ohjaajat ovat kertoneet, huoltamalla kehoamme parannamme sen palautumista fyysisestä rasituksesta, se kehittää liikkuvuutta ja notkeutta sekä tasapainoa, kehonhallinta myös paranee.

Ja lepo on myös kehonhuoltoa. Sillä levossa keho alkaa palautua, lihakset kasvavat ja kehittyvät.

Seuraavaksi avaan Teille tunteja, joilla olen käynyt.

Otetaan ensin käsittelyyn tiistaisin klo 19 alkava Yin & Yang Jooga, jota ohjaa Sari Rito. Tunti on yhdistelmä dynaamisempaa joogaa ja syvävenyttävää joogaa. Asanoissa ollaan 3min. – 5min. Se edistää sidekudosalueiden aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja energiansaantia sekä sillä on rauhoittava vaikutus hermostoon. Asanat ja liikkeet yhdistyvät hengitykseen. Tämä kehittää voimaa, kestävyyttä ja joustavuutta. Tunnin loppu on varattu rentoutumiselle ja rauhoittumiselle.

Minulle tästä tunnista tulee mieleen itämaiset taistelulajit, vaikkei samuraimiekan kalsketta voi oikeasti tunnille kuvitella. Mutta Japani ja kirsikankukat – ajattelu on tuonut minut tälle tunnille. Sekä suosikki asanani, joka on soturi. Minusta on mukava ajatella itsensä ryhdikkääksi taistelijaksi. Toisinaan asanat tuntuvat haasteellisilta ja ovat sietokykyni rajoilla. Asanan voi rauhassa purkaa, jos tuntuu todella ikävältä. Jääräpäisyyteni vuoksi olen sinnikkäästi suorittanut kunkin harjoituksen loppuun. Tunnin jälkeen on ihanan rento ja raukea olo. Nukun todella raskaasti tämän tunnin jälkeen, kuin se kuuluisa tukki!

Sitten on vuorossa torstaisin, myös klo 19 alkava Liikkuvuus ja kehonhuolto, jonka ohjaajana toimii herttainen, naapurin runotyttömäinen Eeva-Maija. Tunnin harjoitteet ovat dynaamisia, liikkuvuutta ja kehonhallintaa kehittäviä sekä tukilihaksia vahvistavia. Edellisellä tunnilla käytimme apuna foamrolleria. Tunnin päätteeksi oli lihasten jännitys – rentoutus – harjoitus.

Ihan helpolla ei päästä tämäkään tunti, sillä tasapainoaisti pääsee töihin, kun seisotaan yhdellä jalalla ja asennon tulisi säilyä hyvänä vielä, kun toinen käsi tekee ympyrää koskettaen vuorotellen tukijalkaa molemmilta puolilta. Oman haasteensa tuo foamroller, jonka vuoksi naama ei oikein pysy peruslukemilla eikä tasapainokaan löydy ilman etteikö käsillä tukisi, kun sen päällä ollaan selällään. Kun tunnin päättää rentoutus, niin olo on levollinen. Yön nukkuu todella hyvin ja sikeää unta.

Nämä molemmat tunnit sopivat aivan kaikille. Ennakkoluulot jätätte tunnille tullessa viimeistään ulko-ovelle, ja astutte rohkeasti mukaan.

Minulla on vielä tekemistä liikkuvuuteeni kanssa, sillä ihan hiljattain paljastui myös Personal Trainerilleni Tiinalle, minkälainen ratakisko hänellä valmennettavanaan onkaan! Notkeus. Sitä ole. Olen taipumaton, aivan kirjaimellisesti.

 

<3 Tytti